choken

Semester del 1 är slut

Kategori: Allmänt

Del 1 av semestern har varit händelserik på  många sätt och vis. Norge, P&L, Härjarö, Sigge, Vassbacken och Gelleråsen.
Norgeresan har jag redan berättat om så den släpper jag nu, även om jag skulle packa och åka direkt om nån följer med.
Direkt efter Norge och midsommar började vi förbereda för gästerna till Hotel Hönsarvet under Peace & Love. Så mycket mer än poolen var det inte att fixa, så vi han slappa med en bok och åka lite hoj emellanåt. Först på plan var Stoffe som kom på onsdag strax efter lunch och sen ramlade det på. Jag för min del avstod festivalen i år då jag tycker det är för lite musikupplevelse och för mycket lämmeltåg. P&L har i mina öron förvuxit sig samtidigt som artistutbudet är lite väl slätstruket och poppigt för mig, men en hit för stan är det sannerligen. Hoppas P&L överlever i många år.

På måndag direkt efter festivalen packade vi hojen och drog iväg. Planen var att åka till Härjarö söder om Enköping för att ta färjan till "Birka" på tisdag och hem på onsdag. På måndag kväll då vi gömt oss i tältet för myggen ringer min telefon och mottagningen är usel. Hej.......Ås.....klart......morf...........................
Ni skulle sett aktiviteten i tältet. 2 gamlingar som slåss om klädpaltor för att ta nåt på sig och framförallt ta sig ur tältet och jaga prickar. Mottagningsprickar på telefonen. Efter 3-4 försök fick vi till slut en skaplig lina att kontakta Linköping på och Åsa berättade att Sigge kommit ut och blivit Mormor och Morfar. Nån sigarr hade förstås inte införskaffats ännu då det är 2 veckor kvar till Sigge skulle komma, men en skvätt whisky blev det (till och med den nyblivna mormorn tog en skvätt) innan vi flyr myggen in i tältet igen.

Härjarö strax innan Sigge.

Vi körde på ungefär som det var tänkt, men båttur och visning av Birka under hela tisdagen och det var nåt jag kan rekomendera.
Planen att åka hem på onsdag skrotades omgående och vi styrde istället mot Linköping och Alguvi för att beskåda Prins Sigge av Alguvi. Ett snabbstopp på ett par timmar räkte för familjen Jufvas i det här läget innan vi drog vidare till Motala för ett övernattning. Tur man har goa vänner som är beredda på vår framfart och ställer i ordning för övernattning, mat och härligt sällskap. På det viset kunde vi ta en tur förbi Alguvi och träffa Åsa, Johan och Sigge en gång till innan vi styrde norrut.
Eftersom det var torsdag och hemmamatch på Brovallen blev det ett stopp där för att heja fram Masarna innan vi åkte hem. De vägar vi åkte den här dan var nog bland det roligaste jag kört i Sverige.

Tisdag veckan därpå lättade vi igen men nu med husvagn och min stora fråga efter den resan är, varför tar det en hel dag att bära ut det "nödvändigaste" i husvagnen, när det tar 10 minuter att packa för en MC-resa?
Vi åkte till favoritstället då det gäller att hitta lugn och ro. Vassbacken söder om Töreboda. Mer berättar jag inte om den platsen utan låter den som känner för avkoppling testa själv.
Vi passade på att besöka riddarveckan i Hova och Touratechbutiken i Lidköping när vi var så nära, och ja HusvagnsSvensson sprang vi igenom för att köpa lite reparationsmaterial till vagnen.

Touratech

Fredag och dags att röra sig igen. Husvagnen hakades av på en p-ruta i Gelleråsen innan vi gjorde en blixtvisit hemma i Borlänge. Tillbaks och hämta vagnen för incheckning på Lunedets camping 14:30. Det var nämnligen dags att använda en av 50-årspresenterna. Jag var inbokad på Gelleråsens motorbana hos Bohlin Racing för en heldag. Efter teori och genomgång av säkerheten kördes en träning och två tävlingsheat i Volvo C30 som var preppade för bana. Efter lunch var det så dags för formel Renault. 200 hästar och 400 kg så det sköt på rätt bra. 8 varv där omkörning endast var tillåten på startrakan och tur var väl det. Jag körde faktiskt om de andra, men det var så gott som omöjligt att se i backspeglarna om det var grönt att byta spår när slutet av rakan närmade sig i 200km/h. Backspeglarna i storlek med mina glasögon vibrerade nåt hemskt.

Jag är född till det här :)

Måste man kliva ur?

Dagen avslutades med gocart och det är ju som vanligt att man satsar lite för mycket. I formelbilen och Volvon blir konsekvensen av ett misstag påtagligt och där körde jag med insidan, men i gocart är det lätt att satsa 110% och då går det som det går, men en kul dag var det.
Tack alla som bidrog till den här presenten och alla som var med som publik.

Nu är jag på plats på jobbet och skall avverka en jourvecka, men sen bär det av igen. Mer om det senare.